Szlak wina

Przedstawienie nawet powierzchownego opisu znaczenia kulturowego Drezna, z jego bogatą historią i wieloma niewypowiedzianie cennymi skarbami sztuki, z pewnością wykraczałoby poza zakres tego opisu.

Fakty

• 14 km

Odległość

• 6 godzin

Czas trwania

• 370

Wysokość

Z pewnością wykraczałoby poza zakres tego opisu nawet powierzchowne przedstawienie znaczenia kulturowego Drezna z jego bogatą historią i wieloma niewypowiedzianie cennymi dziełami sztuki.

Dlatego przejdźmy od razu do szlaku turystycznego: Sächsischer Weinwanderweg jest podzielony na 6 (dziennych) etapów, ale można go również zaplanować indywidualnie zgodnie z osobistymi wymaganiami. Poniżej znajduje się fragment etapu 3 (z Drezna-Wilder Mann do Radebeul-Zitzschewig).

<p <p>Teraz nie traćmy więcej czasu i udajmy się prosto do pętli tramwajowej linii 3 w Dreźnie-Wilder Mann, punktu początkowego naszej wędrówki wzdłuż nieco krętego szlaku Sächsischer Weinwanderweg.>

Przekraczamy Großenhainer Straße i wkraczamy do dzielnicy Trachau. Skręcamy w lewo w Schützenhofstraße i znajdujemy się przed najstarszą drezdeńską winnicą, która rozciąga się od domu nr 2 do około Böttgerstraße. Po minięciu numeru 50 wspinamy się po dość stromych schodach dawnej winnicy do Galileistra i skręcamy w prawo do Neuländer Stra&szlig. Podążamy nią pod górę do drugiego zakrętu w prawo, gdzie skręcamy w lewo i w końcu docieramy do Moritzburger Landstraße wzdłuż placu zabaw.

<p <p>Podążając ścieżką w lewo, przechodzimy pod autostradą i po 400 metrach stajemy przed głównym wejściem na cmentarz Heidefriedhof. Naprzeciwko, asfaltowa droga Boxdorfer Weg prowadzi nas około 100 metrów do leśnej ścieżki odchodzącej w lewo. Po kilkuset metrach skręca ona ostro w prawo i lekko się wznosi. Na szczycie skręcamy w prawo na ścieżkę, przekraczamy skrzyżowanie z czerwonymi kropkami Augustusweg i podążamy za znakami do restauracji Waldesruh, która jest również znana lokalnie jako Waldmax (waldmax.de). Teraz kontynuuj wzdłuż Waldhofstraße, aż dotrzesz do Waldhof. 150 metrów dalej skręcamy pod ostrym kątem i idziemy wzdłuż Lößnitzweg do skraju lasu. Na ścieżce prowadzącej w dół wielokrotnie mijamy kamienne ściany kamieniołomów dawnych winnic. Idziemy dalej wzdłuż oznaczeń czerwonych kropek do Augustusweg i przechodzimy przez część osady należącej do Boxdorfu (Waldhofstraße, Lößnitzweg, Augustusweg) z ukrytymi śladami winnic (Weinbergstraße, kamienne mury kamieniołomu) do dawnego hotelu „Baumwiese“ (przy tzw.) „Baumwiese“ lub przystanku Boxdorf Baumwiese).

Przecinamy Dresdner Straße, idziemy przez las nad Augustusweg, aż do Augustusweg, a następnie docieramy do Radebeul, gdzie rozpoczyna się szczególnie idylliczny odcinek szlaku winnego. Tarasowe winnice z 400-letnimi kamiennymi ścianami kamieniołomów, stromymi, wąskimi schodami i domkami winiarzy są dowodem historycznej uprawy winorośli.

<p <p>Opuszczając Augustusweg, skręcamy w prawo w Eduard-Bilz-Straße, a następnie w lewo w Weinbergstraße, która zasługuje na swoją nazwę: winnice cieszą nasze oczy po obu stronach. Przed Haus Lorenz (nr 28) skręcamy w prawo w Weberstraße, która ostatecznie przechodzi w Eggerweg. Ta prowadzi nas teraz pod górę, z różnorodnymi widokami i serpentynami, a czasem po serii schodów do gospody Spitzhaus (spitzhaus-radebeul.de). Po krótkiej przerwie z kieliszkiem dobrego wina, udaj się wzdłuż Spitzhausstraße do Wieży Bismarcka [w Radebeul]. Pomnik został zainaugurowany w 1907 roku i ma dumne 18 metrów wysokości. Wydrążona struktura była pierwotnie przeznaczona do przechowywania paliwa na ogniska z okazji planowanych obchodów Bismarcka. Idziemy wzdłuż Spitzhausweg do końca. Przy małym pawilonie schodzimy schodami Spitzhaus w dół przez strome winnice. <p <p>Teraz docieramy do Muzeum Winiarstwa Hoflößnitz, które zostało założone w 1650 roku za czasów elektora Johanna Georga I i jest obecnie częścią fundacji miejskiej. Przez bramę docieramy do Knohllweg, która prowadzi nas w dół zakrętem w prawo z powrotem do Weinbergstraße. Skręcamy ponownie w prawo w ulicę Lößnitzgrundstraße. Po przekroczeniu torów tradycyjnej kolei Radebeul-Radeburg, znanej pieszczotliwie jako "Lößnitzdackel", trasa skręca na krótko w lewo pod górę, a następnie w prawo w Paradiesstraße i Dr.-Rudolf-Friedrichs-Straße.Rudolf-Friedrichs-Straße, następnie w lewo w Jägerhofstraße, Auf den Bergen, dalej w lewo w Höhenweg i ponownie w lewo w Obere Burgstr. Tutaj raz po raz możemy podziwiać pięknie odrestaurowane dworki i domy winiarzy. Wzdłuż ścieżki ciągną się winnice, a z daleka widać wieżę ciśnień w Radebeul. Po stromym zejściu (Burgstraße) na prawo od niedostępnego zamku Friedensburg, skręcamy w prawo w Obere Bergstraße i mijamy 1st Sächsische Sektkellerei („Bussard“, obecnie park mieszkalny), aż dotrzemy do kilku kroków do Moritzburger Straße.>

Zanim dotrzemy do Obere Bergstraße, warto zboczyć z Burgstraße, by skręcić w lewo w Bodelschwinghstraße i dojść prawie do jej końca, gdzie strome schody prowadzą w lewo (obok sklepu z miotłami Haselbusch), które prowadzą pod zamek Friedensburg (własność prywatna). Stamtąd, stojąc pośrodku winnicy, roztacza się fantastyczny widok na dolinę Łaby i Radebeul.

<p <p>Podążając Moritzburger Straäe w dół, skręcamy w Mohrenstraße (plac zabaw; dalej jako Auf den Ebenbergen), gdzie dochodzimy do Ebenberge (obok Straußwirtschaft „Weinwirtschaft am Neufriedstein“). Planetarium „Adolph Diesterweg“ wskazuje nam drogę w dół do Jacobstein, pawilonu winnicy z 1743 roku, a wreszcie, obok Belwederu i tarasów winnicy, w dół do saksońskiej winnicy państwowej Schloss Wackerbarth z restauracją i targiem nieruchomości. Pierwsza w Europie winiarnia przygodowa zaprasza odwiedzających na degustacje wina, wina musującego i wycieczki po parku, a rozległy barokowy park jest otwarty dla publiczności przez cały rok. <p <p>Przechodzimy obok zamku do zachodniej bramy parku (wejście naprzeciwko restauracji i manufaktury), która prowadzi nas na Mittlere Bergstraße, którą idziemy prosto, aż dotrzemy do Hohenhausweg. Skręcamy w prawo na tę ścieżkę i opuszczamy ją przy Hohenhaus (tablica informacyjna; obecnie budynek mieszkalny; naprzeciwko: FeWo Weingut Zechstein, 0351/656 3679), aby skręcić w lewo na Zechsteinweg ze ścieżką edukacyjną na temat saksońskich odmian winorośli. Przez Langenbergweg wkrótce dotrzemy do Mittlere Bergstra&szlig / rogu Gerhart-Hauptmann-Stra&szlig, a tym samym do celu etapu 3 w Radebeul-Zitzschewig (powyżej przystanku kolejowego Gerhart-Hauptmann-Stra&szlig). Niedaleko końca etapu można przenocować, na przykład w FeWo Annelore Große (Mittlere Bergstraße 27c, 0351/838 3434 lub 0174/246 3854).

Dalsze etapy wzdłuż idyllicznego szlaku Sächsischer Weinwanderweg oraz pasujący audioprzewodnik z ekscytującymi opowieściami o Sächsischer Wein można znaleźć na stronie www.weinwandern-sachsen.de.

Oznakowanie

Logo i znak rozpoznawczy Sächsischer Weinwanderweg to czerwone winogrono z czerwoną literą S nad nim, uzupełnione napisem Sächsischer Weinwanderweg.

Charakterystyka

Szlak prowadzi wzdłuż winnic, barokowych zamków, tarasów, historycznych centrów miast i schodów z punktami widokowymi. Jakość ścieżek waha się od asfaltu i brukowanych chodników po zarośnięte ścieżki i stopnie.

<p <p>Urządzenia parkingowe

Liczne miejsca parkingowe na ulicach wokół przystanku autobusowego "Wilder Mann".

Zalecenia dotyczące hoteli i gastronomii można znaleźć na stronie internetowej Niemieckiego Instytutu Wina.